Före & efter träning: mat

1. Före träning

Före träning är det fokus på energirik mat. Beroende på hur långt innan du äter kan du variera storleken på målet. Men äter man t.ex. 1-2 timmar innan brukar jag stoppa i mig något utav dessa snacks:

1. Banan, bär och havregrynsgröt
2. Naturella riskakor med kalkon
3. Fruktsallad med kesella
4. Smoothie gjord på banan, jordnötssmör, havregryn, mjölk/yoghurt
5. Nötter, Avokado och frukt

2. Efter träning

Här är det viktigt att man får i sig ordentligt eftersom kroppen ska återämtas och musklerna ska matas. För optimal återhämtning bör du äta något inom 1 timme efter passet. Jag brukar ta med mig en banan som jag kan käka på hemvägen innan jag får i mig en riktig måltid. Det riktiga målet ska innehålla mycket protein och även kolhydrater. Som följande:

Protein:
1. Kyckling
2. Tonfisk
3. Torsk
4. Kalkon
5. Lax
6. Bönor (ingenting för mig då jag är sjukt kräsen haha)

Kolhydrater:
1. Sötpotatis
2. Bulgur
3. Quinoa
4. Ris
5. Mathavre

När det kommer till att äta kolhydrater så är jag inte för bulgur och sånt där som jag tycker är helt skumt att äta, har testat bulgur flera gånger och självklart äter jag ju det jag blir bjuden på om jag är hos min pojkväns föräldrar till exempel, men får jag välja själv så föredrar jag potatis eller ris.

Kopierade detta får Molly rustas blogg. Ni hittar hennes inlägg 
här